Bibir yang merah bak delima merekah pasti akan membuatkan wajah semakin berseri dan sihat. Namun, untuk dapatkan bibir yang sihat bukanlah sesuatu yang mudah.Macam-macam pekara boleh menyebabkan bibir kita semakin mengering dan menghitam

Nak tahu apakah punca utamanya ? Jom ikuti REMAJA kali ini bercerita tentang punca-punca mengapa bibir kamu boleh menghitam.

-      KOMESTIK BIBIR
Tidak semua kosmetik bibir mampu membuatkan warna bibir kekal selama 24 jam. Malah tidak semua juga mampu mengekalkan kelembapan bibir hingga mampu mengekalkan warna semulajadi bibir nampak sihat dan kemerahan. Ada beberapa produk yang murah dan tidak elok boleh menyebabkan bibir kamu semakin mengering dan mengakibatkan bibir menjadi gelap.

-      MENJILAT BIBIR
Ada sesetengah orang berpendapat amalan menjilat bibir dapat mengekalkan kelembapan dan menyelesaikan masalah bibir kering. Namun sebenarnya semua ini hanya mitos sahaja. Sebenarnya amalan ini akan menyebabkan bibir kamu lebih kering dan menghitam. Sebaiknya gantikan amalan menjilat bibir dengan menggunakan pelembap bibir yang diyakini.

-      SINARAN MATAHARI
Seperti yang di ketahui, sinaran UV mampu meningkatkan produksi melanin pada kulit. Ia juga boleh terjadi pada bibir. Oleh itu pilihlah pelembap bibir atau lipstick yang mengandungi UV protection.

-      KEKURANGAN AIR
Kekurangan cair dalam badan boleh menyebabkan tubuh badan tidak sihat dan menyebabkan kulit kering terutamanya di bahagian bibir. Jadi banyakkan minum air terutamanya air putih atau mineral untuk mengekalkan kelembapan bibir serta kesihatan tubuh badan.

-      KANDUNGAN KAFIEN TERLALU TINGGI
Kamu suka minum kopi ? Hati-hati, minuman yang mengandungi kafien ini mampu membuatkan bibir kamu kering dan hitam malah sebenarnya ia juga tidak bagus untuk kesihata